دانلود تحقیق درمورد راهكارهاي بهبود تغذيه جامعه

دانلود تحقیق درمورد راهكارهاي بهبود تغذيه جامعه

0 1.6k
دانلود تحقیق درمورد راهكارهاي بهبود تغذيه جامعه

با دانلود تحقیق در مورد راهكارهاي بهبود تغذيه جامعه در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق راهكارهاي بهبود تغذيه جامعه را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق راهكارهاي بهبود تغذيه جامعه ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد راهكارهاي بهبود تغذيه جامعه

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:41 صفحه

قسمتی از فایل:

خلاصه:

            بر اساس  آخرين تعريف امنيت غذايي كه توسط سازمان جهاني بهداشت و FAO ارائه شده است، "دسترسي همه مردم در تمام اوقات و نقاط به غذاي كافي و سالم به منظور زندگي سالم و فعال " چنانچه روندهاي فعلي از ناامني غذايي و سوء تغذيه ادامه يابند و مداخله موثر براي تغيير و اصلاح آنها صورت نگيرد پي آمدهاي زيانبار و نامطلوب اقتصادي و سلامتي ناشي از آن در سالهاي آينده ملموس تر خواهد شد.

            كليه شواهد حاكي از آن است كه جامعه ايراني در يك گذر شتاب زده تغذيه اي به سرعت بطرف يك مشكل مضاعف پيش مي رود. به اين معني كه از يكطرف سوء تغذيه پروتئين انرژي در كودكان زير 5 سال كشور و كمبود ريزمغذيها (آهن، يد، روي، كلسيم، ويتامين A و D) در سهم بزرگي از جمعيت كشور مشاهده مي شود. بطوري كه بررسي ANIS توسط دفتر بهبود تغذيه جامعه در وزارت بهداشت در سال 1377 نشان داده است كه 800 هزار كودك زير 5 سال (4/15%) دچار كوتاه قدي تغذيه اي متوسط و شديد هستند كه حاكي از سوء تغذيه مزمن و طولاني است. بررسي ملي تعيين وضعيت ريزمغذيها در سال 1381 نيز نشان داده است كه از 15 تا 40 درصد كودكان، نوجوانان و زنان باردار دچار كمبود آهن هستند و كمبود روي در حدود 30 درصد كودكان و نوجوانان و 44 درصد زنان باردار كشور وجود دارد.

از طرف ديگر نشانه هاي هشدار دهنده از گسترش بيماريهاي متابوليك از جمله بيماريهاي قلبي عروقي، ديابت، چاقي و انواع سرطانها در شهرها و بخصوص شهرهاي بزرگ ديده مي شود. بر اساس آمار موجود از هر 800 مورد مرگ روزانه 300 مرگ به عـــلت بيــــماريهاي قلبي عروقي است و يكي از دلايل عمده آن تغيير الگوي مصرف غذا مي باشد.

            بايد خاطر نشان كرد كه خطر ابتلاي به بيماريهاي متابوليك لزوما" منحصر به طبقات پردرآمد نيست بلكه طبقات كم درآمد نيز آسيب پذيري بالا دارند. از اينجاست كه اين روزها در حاشيه شهر تهران در ميان خانوارهاي كم درآمد يك كودك مبتلا به سوء تغذيه در كنار يك مادر فربه و در عين حال دچار كمبود ريزمغذيها فراوان ديده مي شود.

            ترديدي نيست كه گسترش بيشتر دو پديده مورد بحث در كنار يكديگر از يك طرف بازده سرمايه گذاري در بخـــش آمــــوزش و كيفيت نيروي انساني را تهديد مي كند و از طرف ديگر هزينه هاي درمان را در سالهاي آينده به شدت بالا خواهد برد. بالاخره بار بيماري و اقتصادي ناشي از مشكل گفته شده در گذر شتاب زده تغذيه اي روند فزاينده خواهد داشت.

            گــرچــه مشكـــلات وسيع و پيچيده هستند، در مقابل فرصتها نيز جذاب و اميدوار كننده مي باشند. از يك طرف تكنولوژي كم هزينه و موثر براي مقابله با سوء تغذيه در قالب مداخله هدفمند در سطح محله ها در دسترس است و از طرف ديگر قبل از اينكه بيماريهاي متابوليك به يك معضل بهداشتي و سلامتي پرهزينه و كم نتيجه تبديل شوند مي توان با يك حركت ملي در جهت پيشگيري، آن را مهار كرد.

حفظ سلامت تغذيـــه اي و تامين امنيت غذايي در سطح خانوار تابع چهار عامل، 1) درآمد و قيمت ها بعنوان يكي از مهمترين عوامل موثر در انتخاب و خريد غذا، 2) دسترسي به غذا در بازار و محل زندگي، 3) آگاهي و دانش خانواده در مورد غذا و تغذيه از نظر خريد، نگهداي، پخت غذا و توزيع آن در خانوار، 4) دستـــرسي به خـــــدمات بهداشتي درماني براي پيشگيري و درمان بموقع بيماريها و سلامت افراد براي بهره گيري مطلوب بيولوژيك سلولي از مواد مغذي مصرفي است.

دفتر بهبود تغذيه جامعه در معاونت سلامت اقدامات متعددي را براي كاهش سوء تغذيه كودكان، كاهش كمبود ريزمغذيها، شناسايي وضعيت موجود و ارتقاء فرهنگ و سواد تغذيه اي جامعه، افزايش دانش و مهارت كاركنان بهداشتي درماني در زمينه تغذيه صحيح گروههاي سني مختلف به اجرا در آورده است.

طرح مداخله اي بين بخشي كاهش سوء تغذيه كودكان، طرح حمايتي كودكان مبتلا به سوء تغذيه در خانوارهاي نيازمند، غني سازي آرد با آهن و اسيد فوليك، غني سازي ساير مواد غذايي (شير، روغن، بيسكويت و كلوچه و ماكاروني) با انواع ريزمغذيها و ويتامين هاي A و D بصورت پايلوت، طرح آهن ياري هفتگي و آموزش تغذيه دختران دانش آموز دبيرستاني، آموزش پزشكان و متخصصين كودكان در زمينه رشد و تغذيه كودك، پايش يد ادرار دانش آموزان 10-8 ساله بطور سالانه و برنامه هاي مداخله اي ديگر با مشاركت و همكاري ساير بخش هاي توسعه از جمله جهاد كشاورزي، آموزش و پرورش، نهضت سواد آموزي، كميته امداد امام، بهزيستي، بازرگاني و ...... در دست اجراست و آنچه كه براي موفقيت برنامه ها و بهبود وضعيت تغذيه مردم در سطح استان ضروري و حائز اهميت است، حمايت خاص از اجراي اين برنامه ها بدليل ماهيت چند بخشي بودن آنها و جلب همكاري مقامات و مسئولين استان مي باشد.

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر